Etiketter

Idag har jag blomsterfödelsedag! Vad det är? Jag ska förklara.

Jag är född den 26 december och älskar blommor. Annandag jul. Vet du hur lätt det är att få tag på blommor då? Vet du vad det över huvud taget finns för blommor då? Eller dagarna närmast före, alltså typ julafton. Det finns julstjärnor, tulpaner (röda), röda rosor (i bästa fall) eller andra blommor som går i jultema. HUR KUL ÄR DET?? Nä, just det. Inte kul alls. Jag som inte ens gillar rött. OK då, röda rosor är bra men det kan ju vara kul att någon gång få något annat som andra människor uppvaktas med – blommor i ljuvligare färger och former som får ha begäret att vakna.

Av den anledningen införde jag för 3 år sedan att jag ville ha min blomsterfödelsedag den 26 juni istället. Fiffigt! Hittills har jag inte kunnat komma ihåg det förrän dagen passerat och då var det så dags och maken har minne som en guldfisk, åtminstone vad det gäller blommor så han är inget att räkna med.

I år kom jag ihåg det! Jajamensan. Och maken med. Efter att jag påmint honom. Så glada i hågen satte vi oss i bilen och for till Gustafssons blommor – där brukar man bli alldeles överväldigad och det är svårt att välja när man ska göra en bukett.

Nä. Det kändes urplockat efter helgen. Nog fanns det rosor i alla färger, men den där känslan ni vet, när man kommer in och ser sig omkring och tänker jag skulle vilja ha den och den och titta där! Den fanns inte. Det var mycket blommor åt krysantemumhållet men det var inte alls det jag var sugen på. Efter att ha sett oss omkring (för jag skulle få vara med och välja själv, hade sett mig plocka ihop en riktigt maffig bukett) avstyrde jag det hela och vi satte oss i bilen och styrde hemåt.

Igår upptäckte vi att Bygg Max har en helt ny byggnad som heter ByggMax trädgård. Vi kom på att svänga förbi där när vi ändå var i i närheten för att kolla hur det var där. Mycket växter och allt för trädgårdsbygge  och öppet hela året skulle det vara. Det hade vi helt missat (läser ingen reklam) och de hade haft öppet en vecka idag.

Det slutade med den här istället. Den förra hade gått sönder och läckte över handen när man vattnade.

Därefter släpptes maken lös.

