Här har det inte varit mycket aktivitet. Länge sedan jag över huvud taget loggade in i bloggen och började därför med att läsa det inlägg jag senast skrev, det som handlade om det inrutade livet och att man bara jobbar och vips så är det måndag igen.

Men nu sörru! Känns som mycket av mitt tänk under vintern varit just detta, en önskan om att få mera tid att leva som jag vill. I december tog jag och kollegan äntligen beslutet om att dela på en tjänst. Fr.o.m. 1 maj kommer jag att jobba halvtid, 2 dagar en vecka, 3 dagar den andra. Men fattar ni! Det är ju en vinstlott jag har framför mig. Ja, ända tills lönen kommer då men det får ge sig.

Vad händer med en då, när man tar ett sådant livsavgörande beslut som det ändå får räknas som. Aldrig mer jobba heltid vilket jag gjort i stort sett hela livet förutom en period när barnen var små. Ju närmare jag kommer det magiska datumet har jag börjat uppleva ett pirr som när jag känner det, så kommer jag på att det där var en känsla det var väldigt länge sedan jag kände. Skulle jag sätta ett namn på det så är det förväntan, livsglädje. Jag ser möjligheter att göra saker jag saknat ork och lust att göra då arbetet tagit den mesta energin. I år ska jag uppleva mellan hägg och syren! Ja, nu brukar ju den perioden vara i cirka en vecka så jag hoppas att det just då inte är min arbetsvecka.

Vad är det jag tänker göra då? Än så länge är agendan rätt så öppen. Det gäller att fundera över vad det är jag saknat att göra. Det behöver absolut inte vara saker som kostar skjortan. Jag är en riktig hemmavarg så det gäller att mixa med både hemma och att ta sig en utflykt till något man vill se i lagom mix. En tanke är att turista i hemlänet. Jag har aldrig varit till Zornmuséet t.ex. Dit ska jag. Jag vill också åka ut och vara vid vatten. Fotografera mer. Gå på eftermiddagsbio. Bada mer ute om det blir en bra sommar, vilket jag varit dålig på eftersom mannen i mitt liv gärna avstår. You name it! Det är bara fantasin som sätter stopp här och jag har skapat en lista där jag skriver upp saker jag kommer på. Detta för att undvika att jag sitter här 12 maj och kliar mig i huvudet och funderar över vad det var jag tänkte, alla dessa bra idéer som nu flugit sin kos. Har du som läser några tips på saker jag absolut inte får missa så hör gärna av dig.

Det som jag absolut ska göra mer är läsa böcker. Jag läser/lyssnar redan nu på många böcker men det finns ju såååå många bra böcker att läsa, min lista i Storytel är jättelång.

Sen ska jag förstås vara hemma och styra upp livet för gubben! Det ser han verkligen fram emot! (skämt).

La dolce vita! Here I come!

dsc01664

 

 

 

 

 

 

