Etiketter

, , , ,

Förra inlägget slutade jag med att säga att jag skulle på utflykt. Jag och vännerna satte oss i bilen och åkte till Åsby hem & trädgård. Ja, så mycket trädgård var det ju inte den här årstiden men desto mer hem. Det är ett par timmars bilresa neråt Västmanland. På 90-talet brukade jag och ett par vänner åka dit på våren för att handla plantor. Jisses vad plantor man kom hem med. Sedan dess har jag inte varit där. Nu var det 600 kvadratmeter fullt med heminredningsdetaljer, av märken som inte är så lätt att hitta på där jag bor. När jag åkte var jag säker på att jag inte behövde handla något men det visade sig att jag hade fel. Nu ska det å andra sidan påtalas att det jag handlade delvis va sådant jag tidigare varit på jakt efter utan att hitta hemmavid. Lampskärmar t.ex. Och ett elefanthuvud måste man ju ha. Och en tavla med ett lejon på. Ja ni fattar. Bara nödvändiga saker. Till lunch satt vi ute i växthuset och åt en jättegod räkmacka. Eftersom jag försöker välja bort vetemjöl som blev det en macka utan bröd men jag blev gott och väl mätt ändå.

2015-11-22 11.35.40 2015-11-22 13.05.08 2015-11-22 13.06.54 2015-11-22 13.08.18 2015-11-22 13.08.47

På hemvägen åkte vi över Ängelsberg för att se var branden drog fram förra året. Det var stora områden som var alldeles kala där man röjt efter branden som spred röken ända hem till oss så det vilade en domedagsstämning i luften. Brandfältet låg alldeles i kanten av det lilla samhället. Där hade de tur.

Ja, så gick den dagen med trevlig aktivitet och trevligt sällskap. 

Den här helgen har vi också varit på endagarsutflykt. 60-årskalas minsann. Tänk att alla jämnåriga börjar bli så gamla. Nu var det vännen och svägerskan som fyllde år och henne har jag känt i 35 år. Tiden börjar ge så konstiga proportioner. Det som hände för 30 år sedan känns som alldeles nyss. Ja, åtminstone nästan. Det är i alla fall inte sååå långt bort.

Idag har gått åt till vanligt husstök med handling av mat (någon har ätit ur vårt kylskåp), bäddat rent i sängarna, lagat mat, fröbröd, gått igenom papper och funderat på kommande vecka. I morgon är jag ledig (jipppie, att inte behöva ställa klockan en måndag!) och jag ska fundera över hur jag bäst nyttjar den dagen.

Julstress? Nej inte ett dugg. Tänker inte baka, den tiden är förbi. Ska inte göra godis heller. Stjärnor och stakar lyser upp hemmet, de ger ett mysigt sken i decembermörkret men några tomtar göre sig inte besvär. En gran ska in till jul. Julklappar slutade vi med för sådär en 5 år sedan. Litet god mat, sen är det bra. Det bästa med storhelgerna är ledigheten. Men än är det ett par veckor kvar. En dag i taget. Vår bästa tid är nu……

 

